torsdag 20 maj 2010

Hjälp!

Okej, nu är det så här att jag har fått för mig att jag ska lära mig att spela gitarr. Jag tänker såhär: Om några månader kommer jag att bo helt själv i en etta på 43 kvadrat i Östersund. Läxor och hemuppgifter kan inte ta hela kvällarna att fixa och datorn och TVn är nog något jag kommer att bli less på. Att sitta och plinga på keyborden i min ensamhet känns bara.. ensamt. Så vad finns då kvar?
1. Skaffa en gitarr.
eller....
2. Samla på frimärken.

Det blev alltså alternativ 1 – även om frimärkena var mycket frestande.
MEN, eftersom jag är lika lost i gitarrdjungeln som en Norrlänning är i Stockholm så behöver jag hjälp. Vart hittar jag en bra gitarr för losers (reds anm. nybörjare) som mig till ett skapligt bra pris? Jag har hittat massa olika gitarrset för runt sjuhundringen, men kan det vara bra kvalité för det låga priset? Det låter för billigt enligt mig i alla fall. Eller är det dyrt?

Ni ser, jag kan inget alls! Så lite tips skulle sitta fint nu. Seså, kommentera nu.

10 kommentarer:

  1. en cataluna gitarr är mitt bästa tips och de går på ungefär en tusenlapp. köp nylonsträngar, det är bekvämare att börja med (man får JÄVLIGT ont i fingrarna i början...ohm y god säger jag bara) ...eh...ja. det är väl...allt. det är jättebra akustik i min och min är en catalúna och gick på typ 1400 :)

    SvaraRadera
  2. Ooh, tack för tipset! Ska genast kolla upp det. Men var har du köpt din? På nätet eller i butik?

    SvaraRadera
  3. Mina päron köpte den i eine botiquuuue i Solle!

    SvaraRadera
  4. Ihi. Jag ska också lära mig att spela gitarr. Ska dock vänta med att köpa en gitarr, om jag kommer in på kulturskolan eller inte. Elever där får nämligen 20% rabatt på den lokala musikaffären. Nog om det, jag tycker att låter som en reklamtant. Huvva.

    Jag tror att denna: http://www.ordermusic.se/web/Gitarr/C40-74342.aspx skulle passa till dig. Och till skillnad mot Ida, så tycker jag att du ska skaffa stålträngar, visst, man får ont av dem om man är ovan, men det går över. Jag tycker personligen att det är skönare med stålsträngar.
    Men det är ju inte svårare än att byta om du hellre skulle vilja ha stålsträngar om du köper en med nylonsträngar.

    SvaraRadera
  5. hehe jo det varierar ju rätt mycket vad för strängar man vill ha
    men omg andrea: blåsorna och smärtan i början....

    SvaraRadera
  6. Lite smärta har ingen dött av. :)

    SvaraRadera
  7. Hm.. Stukad fot - döende. Hjärnskakning - döende. Skrapsår - döende. Svininfluensa - döende. Magplask - döende. Skärsår - döende. Mensvärk - döende. Skavsår - döende. Klämt finger - döende. Nackspärr - döende. En timmes gitarrspelande på skolan - döende.
    Jo, jag vill minnas att jag är ganska så döende när jag lider av smärta faktiskt!

    SvaraRadera
  8. Svininfluensa? O.O
    Hm... efter alla nära-döden-upplevelser så lever du, alltså skulle du nog inte avliva av lite gitarrspel med stålsträngar.

    SvaraRadera
  9. " En timmes gitarrspelande på skolan - döende." - då vet du smärtan jag talar om!!!!!! tänk då i TVÅ timmar!

    SvaraRadera
  10. Älskar din hemsida, hoppas du uppdaterar med nytt innehåll snart.
    Hälsningar från Göteborg

    SvaraRadera