lördag 26 juni 2010

"Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden."

Jag måste säga att jag har hittat dagens åsikt!

Jag fastnade för det som sades om Svenska nationalsången. Min kusin går i en skola i Stockholm (jag vet inte om just det har någon betydelse, men jag påpekar det ändå) och på skolavslutningen fick ingen sjunga Sveriges nationalsång – för det uppfattades som rasism!

Vad fasen menas med det?! Vi bor i Sverige, oavsett ursprung och kultur, så bor vi i landet Sverige. Varför får då inte den sång som i över 100 år symboliserat landet sjungas på en högtidsdag? Är inte det diskriminerande åt motsatt håll?

Jag tycker självklart att alla ska få ha sin egen tro – kristen som muslim, det har ingen betydelse – och jag är så långt ifrån rasist som man kan komma. Men jag tycker ändå att vi alla ska anpassa sig till vissa delar av ”den här” kulturen.
I många Svenska skolor går man till kyrkan under skolavslutningar och sjunger nationalsången – det får man till viss del acceptera, för det är så den traditionen är. Det är ingenting som jag vill ändra på och som "icke-kristen" tar jag inte illa upp när prästen pratar om Gud, Jesus, Bibeln etc.

Men en sak vet jag inte: Är det "invandrare"/personer från andra kulturer som faktiskt tar illa upp av denna sång eller är det regeringen som är så sanslöst rädd för att göra "fel"? Förbjuder skolan sången för att inte riskera att trampa någon på tårna?
Och den största frågan: Är det rätt?

Och om detta nu klassas som rasism vad ska då hända här näst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar