lördag 13 juni 2009

Alla barnen drack öl, utom Andrea. För hon fick festisen på rea!

Igår var det knattedisco (som Sture beskriver det) på Hammarn. Om jag skulle räkna upp vilka som drack så skulle bloggen sprängas av överbelastning, nästan i alla fall. Det vär väl runt 15 nyktra där totalt.

Oavsett vem man pratade med, oavsett om man känner dom eller inte, så blev man erbjuden något att dricka. Tackade man nej hinner man få en frågande blick innan dom stapplar vidare till nästa. Tjejer gråter och killar slåss, 13åringar håller i burkar som inte alls innehåller Cola och i handfaten på toaletterna spyr folk i omgångar. Ute på planen står ett gäng med gratisfestisar i handen och skrattar mest av alla, nyktra!

Jag var nykter hela kvällen, 6 stycken festisar hann jag dricka till och med, men inte hade jag tråkigt för det. Tvärt om! Runt omkring en blev folk synligt påverkade och ramlade fram kors och tvärs, den fullaste av dom alla sluddrade även fram "Jag kan fasen inte bli full! Det går ju INTE!!". Sure, tänkte vi som fortfarande kunde stå upp.

Jag kommer inte bli en nykterist som fnyser åt allt som har med alkohol att göra, men jag har inget behov av att dricka nu. Jag kan skratta, sjunga och dansa utan sprit, men grejen är att jag även kan komma ihåg det efteråt. Om man som 13åring behöver alkohol för att kunna 'vara sig själv' så kan man ju inte vara stark som person. Många har frågat oss om vi är fulla och när man svarar nej bara skrattar dom. Tydligen är det för vissa en självklarhet att man måste ha druckit minst två cider och en starköl för att bete sig som oss.

Jag personligen tycker att det är något fel i dagens samhälle när personer i tidiga tonåren dricker så mycket på en skolfest att dom efter en timme ligger dubbelvikna i diket.

11 kommentarer:

  1. Är du 13 år bara? Din blogg har väldigt hög kvalitet!

    SvaraRadera
  2. Nää, jag är 15. Använde bara 13 som exempel eftersom åldern i genomsnitt var mellan 12-16.
    Men tack i alla fall =D

    SvaraRadera
  3. nej andrea, nu håller jag inte med. :)
    sure, det var inte alls så många nyktra personer edär - men vad hade du egentligen räknat med?
    de flesta som var där gick ut nian, och villebara ha lite kul.
    och visst kan man ha kul utan att dricka, men man kanske inte tänker på det då man går ut nian faktiskt.
    och jag tyckte det var jättebra stämning även fast de flesta drack nån cider eller två, detstörde mig inte alls.
    liksom... vi har ju sommarlov för fasiken, då får man fira lite!
    det låter som om du ser ned på alla som inte ville vara hundraprocentigt nykter den kvällen, jag tycker det är upp till dom faktiskt. :)

    SvaraRadera
  4. Först vill jag bara säga att jag absolut inte ser ned på folk som dricker! Såklart att man ska få dricka och så liksom, men jag tycker ändå inte att det är helt rätt när sjundeklassare super ner sig helt. Stämningen var det för det mesta inget fel på, och visst så var det mest 9or (och 8or) som drack.
    Men jag personligen tycker inte att man ska behöva dricka för att kunna släppa loss helt. Fast även det är ju såklart upp till var och en.

    Alla tycker ju olika och detta är min åsikt och jag helt står för den. :)

    SvaraRadera
  5. nej det är ju bra att du tycker att det är upp till var och en, men ... du förmedlar inte riktigt den känslan i inlägget kan jag lugnt säga!
    när du beskriver hur olika "spyr i omgångar i handfaten", så förmedlar du inte alls den känslan. absolut inte.
    jag var inte där speciellt länge, men jag kan lugnt säga att under de timmar jag var där var det ABSOLUT inget fel på stämningen, helt plötsligt kunde alla vara med alla osv.
    väldigt överdrivet på hur du får det att låta hur dom betedde sig, dom som nu drack.
    sure, det kanske inte riktigt är helt oko när en 13-åring super sig stupfull - men man lär sig ju som sagt av sina misstag.
    och liksom - rubriken! bara första meningen - "alla barnen drack öl förutom andrea".
    nej nu tycker jag att du drar alla under samma kamm OCH är för hård mot dem som valde att dricka just denna kväll. punkt. :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om att tolv- trettonåringar inte ska dricka.. Och jag tycker det är pinsamt med fjortisar som häller i sig hb och cola för allt vad de är värd, för att sedan hamna någonstans med någon som de kommer ångra sen. Men jag tycker ändå inte att det är något fel på att dricka lite spontant då och då, OM man kan hantera det dvs. Jag var inte där, för jag var sjuk, men jag vet att många gick överstyr och drack lite för mycket av något de inte skulle ha druckit. Men jag vet även att det var folk där som lättsamt drack litegrann, och hade roligt.

    SvaraRadera
  7. Rubriken va bara en kul grej vi kom på där Ida..! Det var många som drack för mycket under kvällen, inte alla men många.
    Och det var inte fel på stämningen, MEN jag tycker fortfarande att det är fel när trettonåriingarna dricker så dom knappt kan gå.

    Och jättekul att 'lära av sina misstag', det kan hända mycket som ung tjej.

    Men som föregående talade sa, kan man hantera alkoholen så är det ju inte problem. Men tyvärr kan inte alla göra det. Jag har inget emot att dricka nån gång ibland och så, inte alls. Men som jag alltid sagt, det går ofta överstyr med dom rintigt unga. Punkt :)

    SvaraRadera
  8. jo jag förstår att det var en 'kul grej', men man kan ju somsagt tolka det på olika sätt.
    och jag tycker fortfarande du är orättvis då du beskriver hur väldigt många "spyr i omgångar i handfaten".
    för detvar inte så det var. ;p
    troligen så var det bara en vanligt avslutningskväll...

    SvaraRadera
  9. Men vilken tid åkte du hem? 11-halv 12? Det var folk kvar till halv 2, och jag vet att det hände mycket på dom timmarna.
    Jag kan nämna ett flertal gånger då toaletterna var upptagna av just den anledningen, så jag ser inte hur jag behandlar någon orättvist.

    Och en sista sak angående rubriken. Enligt dom flesta i dagens samhälle anses det ju 'coolt' att dricka, så är det inte då extremt töntigt om jag då går omkring med en festis i handen när alla utom max 15 drickar alkohol?

    Jag tyckte det var en rolig kväll, helt klart! Men jag vet även att det hände saker där som absolut aldrig borde hända, som vi inte går in på här.

    SvaraRadera
  10. Det jag störde mig mest på var typ de VUXNA som satt där borta i ett hörn och låtsades inte se.. har hört genom källor att 9:ans föräldrar bestämde i förhand att det skulle vara nolltolerans mot alkohol... "drogfritt" my ass.

    Låt äckelfjortisarna bli fulla och spy, låt kåtbockarna knulla sina småtjejer.. vem bryr sig? Jag gör det inte. Dom förtjänar sina leverskador. Men om det är bestämt att det ska vara drogfritt så ska väl ändå föräldrarna se till att det verkligen är drogfritt? Jävla hycklare.



    Nu behöver ni inte komma och argumentera emot mig, eftersom det här är MIN åsikt och inget NI gör kan ändra den. Egentligen är det inte ens en åsikt, bara en moralisk regel som bara jag följer (verkar det som...)

    FYLLAN ÅT FOLKET!!

    SvaraRadera
  11. Jag kan försäkra dig om att ingen tyckte att du var töntig för att du drack festis.......

    Jag kan även försäkra dig om att det är ingen som tycker sig vara 'coolare' än de andra för att den personen dricker.

    :)

    SvaraRadera